Oavsett om det är en frisör eller logistikpartner som ska ha en hemsida är det viktigt att tänka på hur den kommer att användas inför att den börjar byggas. Som företag bör man definitivt tänka på att:

Hemsida till företag – En checklista

  • Vilka är målgruppen?
    Har företaget främst kunder som är pensionärer – eller nyblivna mammor. En hemsida är både en informationskanal och en marknadsföringskanal. Att vara medveten om sin målgrupp innebär att hemsidan byggs utifrån hur denna målgrupp agerar på internet, vad de förväntar sig för tjänster och så vidare.
  • Vilken tjänst bedriver företaget idag – och i framtiden?
    Ett klassiskt misstag är att enbart utgå från vilken verksamhet ett företag har idag och bygga en hemsida utifrån det. Detta utan att ta hänsyn till att det kan växa och att tjänster kan ändras över tid.

    Det är exempelvis vanligt att tjänsteföretag har relativt enkla hemsidor. Det kan vara en frisör, plåtslagare eller bilmekaniker som via hemsidan förmedlar vad de gör, dess priser och hur de blir kontaktade. Det är dagens behov. Men med en allt mer digital värld ställs även högre krav från konsumenten. Kanske önskas chatfunktion, bokningsfunktion eller annat för att öka konverteringen på de som besöker sidan.

  • Vilket CSS-system ska användas?
    Det finns ett flertal olika CSS-system som kan användas för att bygga en hemsida. Det vanligaste är WordPress. Många företagare är inte ens medveten om vilka olika publiceringsverktyg (CSS) som finns och väljer därmed inte webbyrå utifrån detta. Men det kan vara helt avgörande.

    Den stora fördelen med att välja WordPress som publiceringsverktyg är att nästan alla webbyråer i Sverige kan hantera detta. Skulle något behöva ändras går det alltså lätt att byta byrå. Detta till skillnad om ett system används som byrån själv har utvecklat.

  • Våga jämföra
    Vad kostar det att bygga en hemsida till företag? Delvis beror det självklart på vilka olika funktioner som önskas. Men till stor del beror det även på vilka webbyråer som får vara med och lägga offert. För det kan skilja extremt mycket. Ett litet nystartat företag kanske till och med kan nöja sig med en enkel sida byggd av en student medan det stora E-företaget behöver ha ett helt eget system för just den butiken.