Reklamgodis är exempelvis kolor, tablettaskar eller påsar med reklam tryckt på. Ett sätt för företag att marknadsföra sitt varumärke och på annat sätt göra reklam. Som med all slags reklam bör användning av reklamgodiset ske på ett sätt som gör att effekten maximeras.

Vilket mål har reklamgodiset?

Många utgår från att reklamgodiset ska marknadsföra företaget genom det tryck som är på förpackningen. Det kan exempelvis stå ”Olles flyttfirma” på:

  • Tablettasken
  • Plasten kring kolan
  • En liten påse gåse
  • Läskflaskan

Tanken är då att personen tar godiset och ser reklamen för att därmed påverkas att kontakta företaget. Självklart användas reklamgodiset som ett sätt att stärka ett företags varumärke men det finns även en annan fördel.

Flera företag väljer att bjuda på godis, eller annat fika, vid sin mässmonter på en mässa. En av orsakerna är att mässgästerna gärna kommer fram till montern. Detta även om de primärt inte är ute efter att lära sig mer om de produkter som företaget säljer. Reklamgodiset gör att fler går till montern men även stannar där längre tid än annars.

Rätt godis i förhållande till företag

Reklam ska alltid spegla ett företags verksamhet och/eller approach. Ett företag som säljer exklusiva klockor kanske inte ska ställa fram en skål med sega råttor i flera olika gälla färger… Det bör passa bättre med högkvalitativ choklad – en choklad som sällan ens barnen tycker om.
På samma sätt bör inte ett företag inom hälsosektorn bjuda på godis. Hur ofta står en tandläkarklinik eller hälsocentral och bjuder på sötsaker på en mässa? Men det finns fortfarande saker att bjuda på som är goda och som lockar in besökarna in i montern. Exempelvis finns profilerat vatten vilket är kolsyrat vatten med företagets tryck på etiketten.

Placering

Var ska skålen med reklamgodiset placeras? Även i detta fall är det viktigt att gå tillbaka till det primära syftet. Är det att framförallt få in personer i montern eller att sprida företagets reklam via godisförpackningen? En skål som står för ”lättillgängligt” kan göra att personer går förbi och tar för sig utan att behöva stanna till. Står den däremot för långt in i montern kan det upplevas för krävande att behöva gå så långt in. Det kan ibland vara intressant att testa för att därmed se hur besökarna på mässan, stadsfesten eller företagseventet agerar.