Influencermarknadsföring är en av de hetaste trenderna inom marknadsföring idag. Den marknadsföringsform har kommit att bli en viktig del i den mediamix som företag använder sig av. Det beror bland annat på att det är ett effektivt sätt att nå ut till en ny målgrupp. Därför är såväl internationella som svenska influencers verkligen på tapeten just nu!
Sociala medier är viktiga plattformar för dessa influencers. Instagram är en av de viktigaste plattformarna just nu, men även Tik Tok och andra plattformar pockar på uppmärksamheten. Just Instagram används dock dagligen av en stor andel av alla svenskar. Därför är detta en social plattform som många företag föredrar att marknadsföra sig i. De hetaste instagramprofilerna är därmed ett hett villebråd för marknadsförare som är på jakt efter nya samarbeten. Med det sagt finns det även en rad andra plattformar som också är intressanta i detta hänseende. Fortsätt att läsa för att få reda på vilka några av våra hetaste influencers just nu är!
Många företag vill samarbeta med svenska influencers
Allt fler företag börjar få upp ögonen fler influencer marketing och allt fler profiler trängs i den redan konkurrensutsatta branschen. De befintliga försöker att växa sig allt större inom sina respektive nischer medan nya försöker att ta sin egen beskärda del av kakan. Dessutom lanseras ständigt nya plattformar, och trender kommer och går. Idag är det intressant för företag att använda sig av såväl mindre som större influencers i sin marknadsföring.
Några exempel på kända svenska influencers är:
- Felix Kjellberg
- Linn Löwes
- Anna Nyström
- Rachel Brathen
- Hanna Öberg
- Clara Lindblom
- Emelie Natascha Lindmark
- Kenza Zouiten
- Janni Delér
Dessa är några av de största och hetaste influencers just nu. Dessa hör främst till kategorin macro-influencers, d.v.s. influencers med ett stort följe och därmed en stor makt på sin digitala plattform.
Men det finns även influencers i mikroformat som har ett mindre följe men som ändock har sin plats i ett företags mediemix. För även om dessa kanske inte når ut till riktigt lika många följare har de ofta en närmare kontakt med sin följarskara.